معرفی برنامه های مدرسه

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 برنامه های دبستان و پیش دبستان اندیشمند فردا (دخترانه) به شرح زیر معرفی می گردد:

آموزشی

 برنامه های آموزشی مدرسه شامل:

دبستان اندیشمندفردا

این که فرزندانمان در کدام محیط آموزشی برای آینده تربیت شوند، موضوعی است که شاید دغدغه‌ی امروز بسیاری از خانواده‌هاست و این موضوع با توجه به تعدد و تنوع بسیار مدارس از جمله مدارس دولتی، غیردولتی و ... حق انتخاب و حساسیت را بیشتر نموده است.

اما دغدغه مدرسه‌‌ای معیار که در آن به تمام وجوه آموزشی، خلاقیتی، پژوهشی، پرورشی، هنری، ورزشي و کارآفرینی به صورت نظری و عملی پرداخته شود؛ پس از سال‌ها تلاش و موفقيت در خانه رياضي تهران ما را در مجتمع اندیشمندفردا بر آن داشت تا با بهره‌گیری از فضاي آموزشي پويا و تعاملي، قابلیت‌ محیط‌های مجازی و تکنولوژی‌های نوین، زمینه ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان و تربیت نسل تمدن‌ساز را فراهم آوریم.

تاسیس مدرسه‌ای آرماني در چارچوب تعليم و تربيت اسلامي، که در مسير استخراج واقعيت‌ها و دستيابي به رمز اصلي خلقت كه بي‌شك مصداق آن تلاش براي تحقق تمدن نوين اسلامي گام بردارد؛ همواره از دغدغه‌های اصلی این مدرسه بوده است.

تجربه‌های گسترده‌ی ملی و جهانی، مطالعه‌ تطبیقی مدارس مطرح جهان و بررسی و بازدید از فعالیت‌های آموزشی آنها، موجب گردید تا در مجتمع اندیشمند فردا، گام استواری را در زمینه‌ی تحول در تعلیم و تربیت برداریم.

مدارس اندیشمند فردا، متشکل از دانش‌آموزان برتر و منتخب علمی و اخلاقی شهر تهران و کادر برجسته، متعهد و متخصص، رسالت خود را بر مبنای تربيت پژوهش‌گران متخصص و متعهد به آينده‌ي ايران اسلامي بنیان نهاده و در تلاش است تا با طراحی برنامه‌های همه جانبه با رویکرد تلفیقی "شخصی‌سازی آموزش-انسان‌گرایانه-ساختن‌گرایی" موجبات شکوفایی و رشد دانش‌آموزان را متناسب با هر دانش‌آموز فراهم آورد.

برنامه‌های اصلی پیش دبستان و دبستان اندیشمندفردا

  • اندیش رنک: دنيايي براي كشف و پرورش همه استعدادها
  • اندیش نور: محيطي اخلاق مدار، معنوي داراي تعاملات انساني و اجتماعی
  • اندیش نگار: برنامه‌هايي جذاب و مهيج در حوزه‌هاي آموزشی، خلاقیتی، پژوهشی، پرورشی، هنری، ورزشي و کارآفرینی
  • انديش كار: اجراي پروژه‌های دانش‌آموزی کارآفرینی برای ایجاد کسب و کار
  • اندیش گپ: طراحی برنامه‌های مشاوره‌ی تحصیلی، استعدادیابی در قالب باشگاه مشاوره
  • اندیش پژوه: طراحی دوره‌های پژوهشی و خلاقیت و خلق آثار پژوهشي كاربردي و نوآورانه
  • اندیش وب: برگزاری آزمون‌های اینترنتی، آموزش‌ها و دوره‌های مجازی
  • اندیش لب: برگزاری دوره‌های آزمایشگاهی و کارگاهی و اعطاي 7 مدرك معتبر ملي و بين المللی
  • اندیش پرایز: شرکت در رقابت‌های علمی کشوری و بین‌المللی
  • اندیش سوق: برگزاری کارسوق‌های بازی و پژوهشی و بازدیدهای علمی
  • اندیش تاک: برگزاری دوره‌های مکالمه و آموزش زبان
  • اندیش بال: برگزاری برنامه‌های ورزش و سلامت جسم و روان
  • اندیش تور: برگزاری اردو و برنامه‌های تفریحی و مهارت‌های زندگی
  • اندیش فود: امکانات مناسب ارایه غذا و غذاخوری
  • اندیش طب: برگزاری برنامه‌های معاینات و سلامت‌سنجی
  • اندیش‌ساز: برگزاری دوره‌های اندیشه‌ورزی و مهارت‌های زندگی
  • اندیش‌یار: همیاری دانش‌آموز در اداره امور مدرسه و فضايي سرشار از نشاط و شادابی
  • اندیش‌واره: شرکت فعال در جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی، پرورشی، هنری و ورزشی
  • اندیش‌مان: برگزاری جشن چهره‌های ماندگار سالانه اندیشمندفردا
  •    اندیش بوک : برگزاری پانسیون‌های مطالعاتی و کتابخوانی

برنامه كلاس هاي هفتگي

گروه برنامه

نام درس

جلسه

رويكرد

برنامه درس ملي

ریاضی اول ابتدایی

7

  •           در حیطه ياددهي يادگيري: بهره‌مندی از رویکرد ساختن گرایی در ارایه مفاهیم ریاضی
  •           در حیطه آموزشی: به کارگیری شیوه های مشارکتی و  درگیر کردن دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری و یاددهی
  •           در حیطه محتوایی: آموزش مباحث ریاضی مبتنی بر فعالیت و کاربردی سازی مفاهیم، تعریف مجموعه‌اي از فعاليت‌ها و شيوه‌‌هایی جهت دستیابی دانش‌آموز به اهداف آموزشي فعال و تعریف فعالیت‌ها و تکالیف عملی، در برنامه آموزشی دانش‌آموز
  •           در حیطه عاطفی: بهره مندی از تکنولوژی های نوین آموزشی به منظور ایجاد رغبت یادگیری و بالابردن کیفیت یادگیری
  •           در حیطه ارزشیابی: به کارگیری طرح هر دانش آموز یک معلم و تاکید بر مشارکت صدرصد دانش آموزان در فرایند یادگیری و ارزشیابی (طراحی سوالات و آزمون های ارزشیابی توسط دانش آموزان اجرا می گردد)، توجه به تفاوت های فردی و بررسی تحقق کامل اهداف آموزشی متناسب با سطح هر دانش آموز

برنامه درس ملي

ریاضی دوم ابتدایی

6

برنامه درس ملي

ریاضی سوم ابتدایی

5

برنامه درس ملي

علوم

3

  •            در حیطه یاددهی یادگیری: تمرکز بر روش‌های حل مساله جان دیویی و بالا بردن مهارت شناسایی و حل مساله در محیط پیرامون و کتاب درسی
  •            در حیطه آموزش: به کارگیری شیوه های عینی، مشارکتی، اکتشافی و استفاده از ابزارهای راه گشا در این امر مانند مانند فیلم‌ و آزمایش،‌ شبیه‌سازها، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، مدل‌سازی، کارگاه‌های گروهی
  •            در حیطه محتوایی: تقویت و تمرین تفسیر و استنباط در دانش آموزان با طراحی فعالیت و آزمایش، ارایه مفاهیم به صورت کاربردی و ترغیب دانش آموزان به جمع آوری اطلاعات، پیش بینی و فرضیه سازی، تشخیص متغییرها، ارزیابی و طراحی آزمایش در ارایه مفاهیم
  •            در حیطه عاطفی: توجه به عناصر و محتوای آموزشی، سازمان بندی کردن ارزش ها، دانسته های جدید و قبلی و ایجاد علاقه در یادگیری و عمل كردن به توصيه هاي بهداشتي و کاربردی مفاهیم
  •            در حیطه ارزشیابی: به کارگیری طرح هر دانش آموز یک معلم و تاکید بر مشارکت صدرصد دانش آموزان در فرایند یادگیری و ارزشیابی (طراحی سوالات و آزمون های ارزشیابی توسط دانش آموزان اجرا می گردد)، توجه به تفاوت های فردی و بررسی تحقق کامل اهداف آموزشی متناسب با سطح هر دانش آموز

برنامه درس ملي

بخوانیم و بنویسیم اول ابتدایی

11

  •            در حیطه یاددهی یادگیری: تمرکز بر رویکردهای تلفیقی یادگیری و توجه به تفاوت‌های فردی
  •           در حیطه آموزشی: به کارگیری شیوه های مشارکتی و  درگیر کردن دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری و یاددهی
  •            در حیطه محتوای توجه به مهارت های زیر:
  •            مهارت گوش دادن: دقت درسخن گوینده، دریافت هسته معنایی پیام، دریافت ارتباط میان بخش هاي یک پیام، بررسی و نقد شنیده‌ها، دریافت پیام در گونه هاي مختلف زبانی، دقت در آهنگ کلام
  •            مهارت سخن گفتن: به کارگیري کار افزارهاي مناسب ارتباطیشرکت فعال در بحث وگفت وگوها، سخن گفتن موثر و مناسب در برابرجمع، انسجام و انتظام در رساندن پیام، پاسخ گویی خلاق به پرسش ها، به کارگیري مناسب کلمات
  •            مهارت خواندن: توسعه ي سرعت بخشیدن به نشانه هاي نوشتاري، توانایی دریافت ارتباط معنایی بخش هاي یک متن، توانایی دریافت پیام اصلی یک متن، توانایی خواندن متن مناسب با محتواي آن، خواندن نثر و شعر با لحن و آهنگ مناسب، توانایی نقد و بررسی یک متن، به کارگیري کارافزارهاي مناسب درخواندن، تعمیق عادات و آداب مطلوب درخواندن
  •           مهارت نوشتن: توسعه توانایی تبدیل نشانه هاي صوتی به نوشتاري(املا)، توسعه ي توانایی درست نویسی، خوانا نویسی و زیبانویسی، تعمیق عادات مطلوب در هنگام نوشتن،استفاده از نشانه هاي نگارشی ، توانایی به کار گیري درست کلمات در جملات
  •            در حیطه عاطفی: آشنایی با روش های پرورش ذوق و قریحه ادبی، توجه و سازمان بندی ارزش ها،توسعه ي برقراری ارتباط عاطفی با شنونده، بیان باورها، احساسات و خواسته ها در قالب نوشته(انشا)
  •            در حیطه ارزشیابی: تحقق صدرصدی یادگیری با توجه به تفاوت‌های فردی و سطح هر دانش آموز، تولید کتابچه انشای دانش آموزی در پایان سال

برنامه درس ملي

فارسی دوم ابتدایی

3

برنامه درس ملي

فارسی سوم ابتدایی

2

برنامه درس ملي

املا دوم ابتدایی

3

برنامه درس ملي

املا سوم ابتدایی

2

برنامه درس ملي

انشا

2

برنامه درس ملي

مطالعات اجتماعی

2

  •            در حیطه ياددهي يادگيري: كاوشگري و حل مسئله و رساندن دانش آموزان به سطح عملکرد
  •           در حیطه آموزش: ایجاد موقعیت و تکیه بر مشارکت های فردی و گروهی دانش آموزان در آموزش مباحث
  •            در حیطه محتوایی: پژوهش محوری با دلالت بر مولفه‌های اجتماعی، نگرش‌های مذهبی، قومیتی، فرهنگی و هویت
  •            در حیطه عاطفی: ایجاد علاقه به عناصر ملی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، شناسایی ارزش ها، احترام به ارزش ها و نهادینه کردن آن ها
  •            در حیطه ارزشیابی: تعریف پروژه‌های دانش‌آموزی و بررسی کیفیت و کاربست مفاهیم-ارزشیابی توانمندی ارایه دانش آموزان

برنامه درس ملي

هنر نقاشی

1

  •            در حیطه یاددهی و یادگیری: توجه به مهارت های فردی، شکوفایی و پرورش خلاقیت
  •            در حیطه آموزشی: استعدادیابی، هدایت و آموزش تکنیکال دانش‌آموزان در زمینه های مختلف هنری زیر:
  •            در حیطه عاطفی:
  •            ایجاد شوق، نشاط و تأمین بهداشت روانی دانش آموز
  •            درک و بیان احساسات و معانی و ابراز وجود به زبان هنر
  •            پرورش حواس، ذوق زیباشناسی، قدرت تخیل، پرورش هوش های چندگانه، خلاقیت، سواد هنری، قدرت تمرکز، تفکر، دقت، نظم ذهنی، استدلال و حل مسئله و ارزشیابی
  •            در حیطه محتوایی:
  •            استعدادیابی، هدایت و آموزش تکنیکال دانش‌آموزان در زمینه های مختلف هنری زیر:
  •            آموزش نقاشی رو بوم با اکرولیک،  رنگ روغن و آبررنگ
  •            آموزش تکنیک های ویترال
  •            آموزش قالب‌های هنری مورد استفاده با مقوا و کاغذ ، اوریگامی و کلاژ
  •           آموزش طراحی روی سفال و پتینه
  •            در حیطه ارزشیابی: برگزاری جشنواره های مناسبتی و ارایه و نمود کلیه آثار و بررسی میزان پیشرفت هر فرد نسبت خود شخص

برنامه درس ملي

ورزش

1

  •            حیطه یاددهی یادگیری: گرایش دانش آموزان به رشد و ارتقای آمادگي جسماني و حركتي از طریق تمرین و گرایش به كسب توسعه مهارت های ورزشي
  •            حیطه آموزش: استعدادیابی و هدایت دانش آموزان در زمینه های مختلف ورزشی و توجه به مبانی آمادگی های جسمانی
  •            حیطه محتوایی:
  •            آشنایی دانش آموزان با ورزش و تفريحات سالم فردي و گروهي
  •            كسب سواد حركتي و توسعه مهارت های حركتي بنيادی
  •            رعایت اصول ایمني دانش آموزان با یكدیگر
  •            رعایت اصول بهداشتی در ورزش
  •            آشنایي با وضعيت صحيح بدني(نشستن –راه رفتن – خوابيدن و ایستادن)
  •            حیطه عاطفی: افزایش علاقه بين دانش آموزان به شركت فعال در فعاليت های ورزشي
  •            حیطه ارزشیابی: توجه به تفاوت های فردی و دستیابی صددرصدی به اهداف آموزشی، شرکت فعال و کسب مقام در رقابت های منطقه ای و استانی

فوق برنامه

زبان انگلیسی

3

  •            حیطه یاددهی-یادگیری: توجه بر مهارت های چهارگانه زبانی
  •            حیطه آموزش: توجه بر رویکرد مشارکتی و فعال، توجه به تفاوت های فردی و سطح بندی و کاربردی کردن زبان و ارتباط بین زبان با سایر دروس
  •            حیطه محتوایی:
  •            استفاده از منابع و متدهای نوین آموزش زبان سطح بندی شده
  •            تعریف پروژه مشترک ترکیبی زبان و سایر دروس براساس توانمندی های فردی
  •            تعریف یک روز با زبان در مدرسه و کاربردی کردن زبان در همه امور مدرسه برنامه صبحگاه، مناسبت ها، زنگ ناهار
  •            به کارگیری از انمیشین ها و کارتن ها جهت ایجاد علاقه و انگیزه یادگیری و تمرین و تکرار
  •            حیطه عاطفی: ایجاد اعتماد به نفس و علاقه به یادگیری
  •            حیطه ارزشیابی: بررسی میزان پیشرفت در هر سطح و امکان ارتقا به سطح بالاتر در طول دوره یا پایان دوره

فوق برنامه

زبان فرانسه سوم ابتدایی

1

  •            حیطه یاددهی-یادگیری: توجه بر مهارت های چهارگانه زبانی
  •            حیطه آموزش: توجه بر رویکرد مشارکتی و فعال، کاربردی کردن زبان و ارتباط بین زبان با سایر دروس
  •            حیطه محتوایی:
  •            استفاده از منابع و متدهای نوین آموزش زبان فرانسه
  •            تعریف پروژه مشترک ترکیبی زبان فرانسه و سایر دروس براساس توانمندی های فردی
  •            تعریف یک روز با زبان در مدرسه و کاربردی کردن زبان در همه امور مدرسه برنامه صبحگاه، مناسبت ها، زنگ ناهار
  •            به کارگیری از انمیشین ها و کارتن ها جهت ایجاد علاقه و انگیزه یادگیری و تمرین و تکرار
  •            حیطه عاطفی: افزایش اعتماد به نفس، آشنایی با عواطف و فرهنگ های مختلف
  •            حیطه ارزشیابی: بررسی میزان پیشرفت و اهداف مشخص شده

فوق برنامه

مبانی کامپیوتر

1

  •            حیطه یادددهی-یادگیری: كاوشگري و حل مسئله و رساندن دانش آموزان به سطح عملکرد
  •            حیطه آموزشی: استفاده از آموزش گام به گام و آموزش برنامه ای
  •            حیطه محتوایی:
  •            آشنایی با کامپیوتر و آموزش مبانی کامپیوتر
  •            آموزش مهارت های آفیس
  •            تعریف پروژه های دانش آموزی مرتبط به با سایر دروس
  •            آموزش اینترنت و جستجو کردن
  •            حیطه عاطفی: ایجاد انگیزه یادگیری و اعتماد به نفس کاربست فناوری
  •            حیطه ارزشیابی: ارزشیابی پروژه های دانش آموزی تعریف شده براساس توجه بر تفاوت های فردی

فوق برنامه

خوش نویسی

1

  •            حیطه یاددهی-یادگیری: رساندن دانش آموزان به سطح عملکرد و یادگیری مشاهده ای
  •            حیطه آموزشی: استفاده از آموزش گام به گام و آموزش برنامه ای
  •            حیطه محتوایی:
  •            آموزش اصولی حروف الفبا به صورت منفرد
  •            آموزش اصولی خوش نویسی نستعلیق
  •            حیطه عاطفی: پرورش حواس، ذوق زیباشناسی، خلاقیت، سواد هنری، قدرت تمرکز، تفکر، دقت و نظم ذهنی
  •            حیطه ارزشیابی: برگزاری جشنواره هنری با هدف نمایش آثار هنری خلق شده و تابلوهای خط و ارزشیابی براساس استانداردها و شاخص های زیبانویسی

فوق برنامه

پژوهش و خلاقیت

1

  •            حیطه یاددهی-یادگیری:  كاوشگري و حل مسئله و رساندن دانش آموزان به سطح عملکرد و ایجاد گرایش به زمینه های فنی - مهندسی و مکاشفه ای
  •            حیطه آموزشی: استفاده از آموزش شناختی و اکتشافی
  •            حیطه محتوایی:
  •            استعدادیابی و علاقه سنجی دانش آموزان در گرایش های مختلف پژوهشی خلاقیتی
  •            تعریف پروژه های دانش آموزی رباتیک
  •            تعریف پروژه های آزمایشگاهی با هدف تولید و ترکیب مواد
  •            تعریف پروژه های دومینو، اوریگامی و خلاقیتی
  •            حیطه عاطفی: ایجاد انگیزه و علاقه تولید کننده بودن و ترک عادات مصرف گرایی، افزایش اعتماد به نفس و خود کفایی، پرورش حواس، ذوق زیباشناسی، خلاقیت و سواد هنری
  •            حیطه ارزشیابی: تعریف پروژه‌های دانش‌آموزی و برگزاری جشنواره های دانش آموزی مدرسه ای- شرکت فعال و کسب مقام در رقابت های منطقه ای و استانی

فوق برنامه

هنر خانه و خانواده

1

  •            حیطه یاددهی-یادگیری: رساندن دانش‌آموزان به سطح عملکرد و یادگیری مشاهده ای
  •            حیطه آموزشی: استفاده از آموزش گام به گام و آموزش برنامه ای
  •            حیطه محتوایی:
  •            آموزش مهارت های زندگی
  •            آموزش مهارت های دوخت و دوز
  •            آموزش مهارت کار با نمد و تولید وسایل مورد نیاز
  •            آموزش مهارت های آشپزی و کیک پزی
  •            آموزش مهارت بهداشتی و خانه داری
  •            آموزش مهارت های گلکاری
  •            حیطه عاطفی: ایجاد انگیزه و علاقه تولید کننده بودن و ترک عادات مصرف گرایی، افزایش اعتماد به نفس و خود کفایی، پرورش حواس، ذوق زیباشناسی، خلاقیت و سواد هنری
  •            حیطه ارزشیابی: تعریف پروژه‌های دانش‌آموزی و برگزاری جشنواره های هنری

فوق برنامه

داستان سرایی و نمایش خلاق

1

  •            حیطه یاددهی-یادگیری: یادگیری شناختی و تمرکز بر مهارت های تفکر خلاق
  •            حیطه آموزشی: استفاده از رویکرد مشارکتی و پرورش خلاقیت
  •            حیطه محتوایی:
  •            کتابخوانی و گرایش دانش آموزان به نوشتن کتاب به صورت گام به گام
  •            تالیف پایان جدید برای کتاب های خوانده شده
  •            ایده پروری و ساخت شخصیت های داستان روایت شده به صورت نمایشی
  •            برگزاری نمایش خلاق از داستان روایت شده
  •            آشنایی دانش آموزان با تکنیک های مقدماتی داستان سرایی و بداهه پردازی
  •            آموزش تکنیک های خوانش یک نمایش هنری، ساده خوانی، صحیح خوانی و لحن خوانی
  •            حیطه عاطفی: ایده پروری، پرورش حواس، ذوق زیباشناسی، خلاقیت و سواد هنری
  •            حیطه ارزشیابی: اجرای نمایش داستان های روایت شده و تولید روزنامه دیواری برای هر داستان شامل مجموع ایده ها و فعالیت های صورت گرفته در مورد هر کتاب

پژوهش و خلاقیت

 برنامه های پژوهش و خلاقیت مدرسه شامل:

 

دستیابی به پيشرفت و ترقي در عرصه‌های مختلف علمی و فنی، در گرو انجام پژوهش و خلاقیت است. به همين دليل ترويج فرهنگ پژوهش و ایجاد تفکر خلاق در دانش‌آموزان به عنوان‌ يكي از هدف‌هاي اصلي دبیرستان اندیشمند فردا به شمار می‌آید که با راهبردهای زیر کوشیده‌ایم به این هدف جامعه عمل بپوشانیم.

  • تعریف پژوهش‌های کاربردی و هدایت دانش‌آموزان برای انجام آن‌ها در تمام فرایندهای آموزشی
  • حمايت و تشويق دانش‌آموزان علاقه‌مند به پژوهش
  • در اختیار قراردادن امكانات، تجهيزات آزمايشگاهي، علمي و كارگاهي مطابق با استانداردها
  • شرکت در انواع مسابقات و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی
  • تعریف فعالیت‌ها و برنامه‌های اصلی مدرسه در قالب پژوهش دانش‌آموزی
  • دوره‌های فن‌آوری و پژوهشی

واحد پژوهش دبیرستان اندیشمند فردا، براساس نتایج حاصل از روند استعدادیابی، کلاس‌های فن‌آوری و پژوهشی را در قالب دوره‌های رباتیک، ربوکاپ، کمیکار، سازه‌های مارکارونی، هوافضا، برنامه‌نویسی و ...  برگزار می‌نماید. در این کلاس‌ها دانش‌آموزان با مبانی علمی یک رشته دانشگاهی آشنا شده، اصول کاربردی آن را فرا گرفته و به کار می‌برند. در نهایت آموخته‌های خود را به صورت یک سازه یا دستاورد پژوهشی در نمایشگاه مدرسه ارایه نموده و با کسب امتیاز لازم در جشنواره‌های مختلف پژوهشی ملی و بین‌المللی شرکت می‌نمایند.

در سال تحصیلی 94-93، کلیه دانش‌آموزان دبیرستان اندیشمند فردا، در گروه‌های رباتیک، کمیکار، هوافضا و ...مشغول فعالیت شده و جهت حضور در جشنواره‌های Iran Open، شکوفه‌ها و تبیان آماده می‌گردند.

  • دوره‌های روش تحقیق

در این کلاس با آموزش روش‌های تحقیق و پژوهش، دانش‌آموزان را با مبانی تحقیق آشنا نموده و انواع روش‌های تحقیق را برای آن‌ها تشریح خواهیم کرد. انتظار می‌رود دانش‌آموزان بتوانند یک موضوع پژوهشی را انتخاب نموده و مهارت‌‌ها و تجربه‌هاي لازم برای انجام یک پژوهش به دست آورند.

در سال تحصیلی 94-93، دانش‌آموزان دبیرستان اندیشمند فردا، پس از آموزش مبانی تحقیق و پژوهش در قالب گروه‌هایِ کاری موفق به انجام 60 پروژه کاربردی و به روز گردیدند و جهت حضور در جشنواره نوجوان خوارزمی در حال آماده‌سازی می‌باشند.

  • دوره‌های خلاقیتی

بی‌گمان "خلاقیت" به مثابه عنصری اساسی در آینده‌ی تحصیلی، شغلی و اجتماعی دانش‌آموزان مطرح  است. پرداختن به این مقوله‌ و تعریف برنامه‌هایی در راستای شکوفایی و پرورش خلاقیت یکی از محورهای توجه در نظام های آموزشی روز دنیاست. برای این منظور در دبیرستان اندیشمند فردا برنامه‌های مختلفی برای شکوفایی جنبه‌های مختلف هوش و خلاقیت طراحی شده است. از جمله:

  • برگزاری دوره‌های هوش منطقی و خلاقیت ریاضی برای ایجاد توانایی کشف الگوها، استدلال و تفکر منطقی
  • برگزاری دوره‌های هوش کلامی و زبانی به منظور افزایش و تقویت مهارت‌های اجتماعی و قدرت بیان
  • برگزاری دوره‌های هوش تصویری و فضایی با هدف تقویت تفکر سه بعدی و تجسم فضایی دانش‌آموزان(به نحوی که بتوانند برای هر چیزی یک تصویر ذهنی ایجاد و همه چیز حتی فکرها را تجسم کنند.)
  • برگزاری دوره‌های هوش میان فردی و درون فردی جهت ایجاد قدرت ارتباط برقرار کردن و خوب درک کردن خود و دیگران
  • برگزاری دوره‌های خلاقیت و بازی و ریاضی برای ایجاد تفکر خلاق و افزایش دقت و تمرکز
  • کارسوق‌های خلاقیتی

"کارسوق" ابزاری است برای افزایش انگیزه و علاقه دانش‌آموزان به تفکر و خلاقیت در خصوص مسایل گوناگون در زمینه‌های ریاضی، فیزیک و ...که در یک روز در فضایی پرنشاط و مهیج برگزار می‌شود.

  • دوره‌های آزمایشگاهی و کارگاهی

به منظور کیفیت ‌بخشی به درس علوم تجربی، دوره‌های آزمایشگاهی به صورت موضوعی و تخصصی در هر یک از رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ... برگزار می‌گردد. این کلاس‌ها در فضای آزمایشگاهی بی‌بدیلی مبتنی بر فعالیت و آزمایش برگزار شده و دانش‌آموزان به فرضیه‌سازی، تحقیق، کاوشگری و حل مساله هدایت می‌شوند.

  • حضور در مسابقات و جشنواره‌های ملی

باتوجه به اهتمام مجموعه‌ی آموزشی اندیشمند فردا بر حضور در مسابقات و جشنواره‌های معتبر، طرح‌های پژوهشی برتر مدرسه (طرح‌های کاربردی و یا بنیادی) جهت شرکت در جشنواره خوارزمی و دیگر جشنواره‌های داخل و خارج از کشور هدایت و پشتیبانی می‌شوند.

  • نمایشگاه سالانه از دستاوردها

در پایان سال با مدیریت و مشارکت دانش‌آموزان، نمایشگاهی از دستاوردها و طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزان برپا خواهد شد.

بین المللی

 برنامه های بین المللی مدرسه شامل:

 

دبیرستان اندیشمند فردا، برنامه‌های بین‌المللی متنوعی را با هدف ارتقای کیفیت آموزش و تبادل تجربیات جهانی حول محورهای زیر تعریف نموده است.

  • برقراری ارتباط معلمین و دانش‌آموزان با همتایان خود در دیگر کشورها و اتصال به شبکه‌ی دانش جهانی
  • تبادل شیوه‌های نوین آموزشی با دیگر کشورها و کسب مهارت در نحوه‌ی بومی‌سازی آن‌ها
  • حضور مستمر در رقابت‌های بین‌المللی
  • انجام پروژه‌های مشترک و ارتقای دانسته‌ها در قالب پروژه‌های جهانی

 

مدرسه‌ای متصل به شبکه‌ی دانش جهانی

مدرسه معیار، مدرسه‌ای است که از تکنولوژی‌های روز بهره‌گرفته و با شتاب روزافزون علم و تکنولوژی هم‌آهنگ باشد. در این واحد آموزشی به منظور تبادل تجربیات علمی و فرهنگی مجموعه‌ای از برنامه‎های بین‌المللی با رویکردهای زیر طراحی شده است.

  • ارتباط مستمر و موثر معلمین و دانش‌آموزان با همتایان خود در دیگر کشورها
  • ارتقای دانسته‌ها، تبادل تجربیات و شیوه‌های نوین آموزشی با دیگر کشورها و کسب مهارت در نحوه‌ی بومی‌سازی آن‌ها
  • حضور مستمر در رقابت‌های بین‌المللی

مدرسه‌ای منطبق با استانداردهای روز دنیا با تولید طرحِ درس‌ها و محتوای آموزشی

دبیرستان اندیشمند فردا جزء معدود مدارس کشور است که برای هر جلسه‌ی کلاسی، دارای طرح درس الکترونیک در قالب نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای براساس مدل Lesson study بوده و اکثر فرایند آموزش اعم از یاددهی و یاددگیری، تمرین، ارزشیابی و ... به صورت الکترونیک اجرا می‌گردد

  • حضور در مسابقات و جشنواره‌های بین المللی

حضور دانش‌آموزان در مسابقات ملی و بین‌المللی باعث ایجاد انگیزه و تبادل تجربیات می‌شود و به دانش‌آموز خودباوری، عزت و اعتماد به نفس زیادی خواهد داد.

بنابراین مدرسه اندیشمند فردا، با تجربه حضور در مسابقات"WMTC2014 چین" و کسب نتایج ارزنده، برنامه آماده‌سازی و شرکت دانش‌آموزان را در انواع مسابقات معتبر بین‌المللی به صورت حضوری و یا مجازی در دستور کار خود قرار داده است.

مسابقاتی مانند لیگ علمی بین‌المللی پایا، مسابقات جهانی ریاضی IMC، مسابقات ریاضی تورنمنت شهرها، المپیاد هندسه روسیه، مسابقات ریاضی شهرهای آسیایی AITMO، مسابقات ریاضی واترلو کانادا، مسابقه ریاضی چین و ...

  • تفاهم و تعامل با مدارس بین المللی

در مدرسه اندیشمند فردا، به منظور تبادل اطلاعات و بهره‌مندی از تجارب روز دنیا، طرح ارتباط با مدارس بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.

بازدید از مدارس مختلف دنیا، بهره‌مندی از تجربیات دبیران و مدیران طی کنفرانس‌های حضوری و مجازی، برگزاری آزمون‌های مشترک، استفاده از محتوا  و طرح درس‌‌ها و ... حاصل ارتباط مستمر با مدارس سایر کشورهاست.

  در سال تحصیلی 93-94، این تفاهم با مدرسه  kumenisches Gymnasium zu Bremen از کشور آلمان صورت پذیرفت.

  • شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی

یکی دیگر از برنامه‌های بین‌الملل مدرسه، ایجاد تسهیلات برای حضور فعال معلمین و دانش‌آموزان در کنفرانس‌های علمی جهانی است. برای همین منظور دانش‌آموزان منتخب برای حضور در سمینارها و کنفرانس‌ها، در دوره‌هایی با هدف نحوه مقاله‌نویسی و ارایه به زبان انگلیسی شرکت خواند نمود.

  • برگزاری دوره‌های آماده‌سازی حضور در مسابقات بین‌المللی

به منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان منتخب برای حضور در هریک از مسابقات بین‌المللی، دوره‌های ویژه با رویکرد علمی مسابقات مورد نظر برگزار می‌گردد.

  • آکادمی ریاضیات جهانی

به منظور توانمندسازی دانش‌آموزان مستعد مدرسه برای حضور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و اطلاع‌رسانی از مسابقات و کنفرانس‌ها، این دانش‌آموزان به عضویت نقره‌ای آکادمی ریاضیات جهانی خانه ریاضی تهران در خواهند آمد.

این آکادمی بستري را فراهم آورده است تا از اين طريق دانش‌آموزان بتوانند مهارت‌هاي مورد نياز جهت حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي را کسب نمايند.

با عضويت در اين آکادمي دانش‌آموزان با مهارت‌هايي همچون تکنيک‌هاي ترجمه، نحوه ارايه مقالات به زبان انگليسي، مهارت‌هاي نرم‌افزاري و ... آشنا خواهند شد.

 

 

 

پرورشی و تربیتی

 برنامه های پرورشی و تربیتی مدرسه شامل:

 

دبیرستان اندیشمند فردا، به منظور پرورش و تربیت نسلی دارای بصیرت، پویا، سالم، توانا و آگاه نسبت به مسایل اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی برنامه‌های تربیتی خود را  با توجه به اصول زیر تدوین نموده است.

  • تقویت پیوسته اخلاق و معنویت در بین دانش‌آموزان و کادر علمی و اجرایی دبیرستان
  • حفظ ارزش‌ها، هویت دینی و ملی
  • توجه ویژه بر اندیشه‌ها و آرمان‌ها و مبانی تربیت اسلامی
  • ايجاد زمينه‌ لازم‌ براي‌ خودشناسي‌، خداشناسي‌ و تقويت‌ روحيه‌ حقيقت‌جويي
  • تقويت‌ احساس‌ كرامت‌ اخلاقي‌ و برانگيختن‌ عزت‌ نفس‌
  • برنامه‌ها

مدرسه‌ای با دانش‌آموزان کارآفرین، پژوهش‌گر و خلاق

عدم داشتن نگاه جامع به مقوله‌ی تعلیم و تربیت در بسیاری از مدارس موجب شده است تا انسان‌هایی تک‌بعدی روانه اجتماع گردد.

آینده به انسان‌هایی متعادل و دارای مهارت نیاز دارد. از همین رو، در دبیرستان اندیشمند فردا، رویکرد اصلی آموزش و روح حاکم بر برنامه‌های مدرسه بر محور خلاقیت و پژوهش استوار است.

توجه ویژه به برنامه‌های پژوهشی، خلاقیتی و مهارتی باعث تمایز برنامه‌ریزی آموزشی این دبیرستان با سایر مدارس شده است. برنامه‌هایی که نتیجه آن پرورش انسان‌هایی متعهد، متفکر، خلاق، پژوهش‌گر، کارآفرین و دارای مهارت‌های ایجاد کسب و کار است.

  • اندیشه‌ی فردا

هر دانش‌آموزی برای حضور در اجتماع، نیاز به یک بینش دارد، بینشی که مسیر درست و غلط را به او نشان داده و او را در هر جریان رایجی غوطه‌ور نسازد. برای دستیابی به همین منظور در دوره‌های اندیشه فردا با بهره‌مندی از اساتید پژوهش‌گر، به تشریح و گفتمان اندیشه دینی،  انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر و مسایل روز دنیا می‌پردازیم.

برنامه‌های همچون:

  • برگزاری دوره‌های مهارت‌های رایانه‌ای(گرافیک، طراحی وب، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای)
  • برگزاری دوره‌های پژوهش و فن‌آوری
  • برگزاری دوره‌ها و کارسوق‌های خلاقیتی
  • برگزاری دوره‌های مدیریت پروژه تحت عنوان مدیران فردا
  • برگزاری دوره‌های پژوهش‌گری و روش تحقیق
  • برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی مکالمه زبان انگلیسی
  • برگزاری دوره‌های نرم‌افزارهای شبیه‌سازی

 

  • انس با قران

در مدرسه اندیشمند فردا، علاوه بر برنامه‌ی درسی قرآن، به منظور سهولت هر چه بیشتر در توانایی خواندن همراه با درک معنا، تدبر در قرآن و حفظ این منشا عظیم الهی، کلاس‌های انس با قرآن با رویکرد قرائت کامل و حفظ آیات الهی برگزار می‌شود. در این میان دانش‌آموزان در گروه‌های حفظ و قرائت دسته‌بندی شده و براساس آن روند کلاس پیش خواهد رفت.

 

  • ویژه برنامه‌های مناسبت‌های مذهبی

مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌های مذهبی نقش تاثیرگذاری در انتقال آموزه‌های دینی به نسل جوان و ترویج معارف اسلامی دارد؛ بنابراین یکی از رویکردهای اصلی دبیرستان اندیشمند فردا، حضور و مشارکت دانشآموزان در برنامهریزی، مدیریت و اجرای برنامههای آیینی و مذهبی مانند ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان، ماه محرم، صفر و ... است.

برای همین منظور در سال تحصیلی جاری، دانش‌آموزان با مدیریت و اجرای برنامه‌های مذهبی مانند مدیریت برگزاری زیارت عاشورا از اول محرم تا اربعین، برگزاری مراسم و هیئات عزادرای و نذورات و ... توانستند فضای معنوی اثرگذاری را به وجود آوردند.

  • برنامه نماز جماعت

در مدرسه اندیشمند فردا به نماز جماعت به عنوان یک عنصر فرهنگی و اعتقادی توجه ویژه‌ای شده است.

اقداماتی که جهت رونق دادن به برنامهی نماز جماعت در مدرسهی اندیشمند فردا  صورت میپذیرد، عبارت است از:

  • پخش اذان هنگام نماز در مدرسه و برگزاری نماز جماعت با حضور روحانی
  • برپایی مسابقات مختلف علمی و فرهنگی بین دو نماز
  • تقدیر و تشویق دانش‌آموزان برتر رقابت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی در برنامه نماز جماعت
  • مشارکت دادن دانش‌آموزان در برپایی نماز جماعت
  • تشکیل کمیته‌های مختلف از بین دانش‌آموزان شرکت‌کننده در نماز جماعت مانند کمیته نماز، تواشیح، سرود، دکلمه و نمایش‌نامه و کمیته پژوهش
  • تمرین و پرداختن به احکام و آداب دینی در اثنای برنامه‌ی نماز جماعت
  • اختصاص فضای جذاب برای نمازخانه
  • انجام مراسم‌های دینی مانند زیارت عاشورا، جشن‌های مذهبی، سوگواری‌ها و ... در برنامه‌ی نماز جماعت
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری

واحد پرورشی مدرسه اندیشمند فردا، علاوه بر برنامه‌های فوق، مجموعه‌ای از برنامه‌‌های تربیتی، فرهنگی و هنری همچون برنامه‌های سرود، تئاتر، کتاب‌خوانی و ... را برنامه‌ریزی و اجرا می‌نماید.

بهداشت جسم و روان

توجه به ورزش و سلامت جسم و روان در مدارس، علاوه بر ارتقای کیفیت آموزشی، سلامت جامعه را تضمین می‌کند. به همین منظور در این مدرسه با محوریت اصول زیر توجه ویژه‌ای به برنامه‌ی بهداشت جسم و روان دانش‌آموزان شده است.

  • ترغیب و تشویق دانش‌آموزان به ورزش‌های گروهی
  • توجه به تخلیه‌ هیجان‌های نوجوانی با تعریف برنامه‌های ورزشی و رقابتی
  • ایجاد فضایی پرشور و با نشاط در مدرسه
  • افزایش قابلیت‌های جسمانی و ذهنی مانند تمرکز، تمرین قدرت تصمیم‌گیری و واکنش‌ سریع و بدون خطا در لحظه در هنگام نیاز
  • توجه به سلامت روان و کمک به دانش‌آموزان در مواجهه با بحران‌های روحی و روانی
  • همسو کردن نگرش تربیتی مدرسه و خانواده

 

مدرسه‌ای با نشاط با خدمات و امکانات رفاهی کم‌نظیر

آنچه مسلم است ارایه کیفی برنامه‌های مدرسه، در بستری از امکانات مناسب خدماتی و رفاهی محقق می‌گردد. به همین منظور در این واحد آموزشی مجموعه‌ای از امکانات متنوع جهت رفاه دانش‌آموزان تدارک دیده شده است:

  • اختصاص یک دستگاه کامپیوتر تحت شبکه و وب به هر دانش‌آموز
  • تجهیز کامل کلاس‌ها به تخته‌های هوشمند و ویدئوپرژکتور
  • اختصاص یک کمد به هر دانش‌آموز
  • سالن غذاخوری استاندارد
  • آشپزخانه اختصاصی با تجهیزات کامل و منوی غذایی متنوع
  • زمین فوتبال چمن مصنوعی
  • امکانات ورزشی - تفریحی مانند دستگاه‌های ورزشی، فوتبال دستی، پینگ‌پنگ و ...
  • نمازخانه با امکانات مناسب
  • خوابگاه دانش‌آموزی در محیط مدرسه جهت اردوی‌های علمی شبانه‌روزی

 

  • برنامه درسی تربیت بدنی

دانش‌آموزان در درس ورزش و تربیت‌بدنی یاد می‌گیرند؛ چگونه در قالب گروه کار کنند، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنند، خطرکنند، در مسایل درگیر شوند و به کمک دیگران مسایل را حل کنند.

  • برنامه‌های مکمل ورزشی

دبیرستان اندیشمند فردا، علاوه بر برنامه رسمی ورزش و تربیت‌بدنی، توجه ویژه‌ای به ورزش‌های مورد تاکید آموزه‌های دینی و مفرح همچون شنا، پینت‌بال، تیراندازی و ... نموده است.

  • جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی

به منظور توسعه و گسترش ورزش در بین دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه، برنامه‌ی جام اندیشمندان فردا، طراحی شده است. جشنواره ورزشی در رشته‌های آمادگی جسمانی،‌ طناب‌کشی، فوتبال، والیبال، شنا و پینت‌بال برگزار خواهد شد.