چقدر از روزو بخوابیم؟!!

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نیاز به خواب در بین افراد با سنین مختلف میتواند متفاوت باشد،حتی در افرادی که هم سن هستند و یا اختلاف سنی زیادی با یکدیگر ندارند ممکن است بعضی از آنها به یک یا دو ساعت خواب بیشتر یا کمتر نسبت به همسالان خود نیاز داشته باشند.

نداشتن خواب کافی میتواند به صورت مستقیم به روی سلامت بدن،انرژی،هوشیاری ذهن و حتی استرس تاثیر مستقیم بگذارد و اگر زمان خواب تان برای بازیابی کافی نباشد، قدرت کافی برای کار کردن، یادگیری، خلاقیت و برقراری ارتباطی که شایسته ی توانایی‌هایتان باشد را نخواهید داشت.

با اینکه نیاز به خواب در بین افراد مختلف متفاوت است، اما هر فرد بالغ و سالم به ۷.۵ تا ۹ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد تا بتواند به بهترین کارایی خود برسد. کودکان و نوجوانان حتی به مقدار بیش تری احتیاج دارند.

در ادامه این مقاله به میزان خوابی که افراد در رده های سنی مختلف به آن احتیاج دارند اشاره میکنیم:

  • نوزادان تازه متولد شده تا 2 ماهه بین 12 تا 18 ساعت از روز، نوزادان 2 تا 11 ماه بین 14 تا 15 ساعت از روز را باید بخوابند.
  • کودکان 1 تا 3 سال 12 تا 14 ساعت، کودکان 3 تا 5 سال 11 تا 13 ساعت از تایم روز خود را باید به خوابیدن اختصاص دهند.
  • کودکان 5 تا 10 سال بین 10 تا 11 ساعت و نوجوانان 10 تا 18 سال 8 تا 9 ساعت از یک شبانه روز را باید به زمان خواب خود اختصاص دهند.
  • در افراد میانسال متوسط زمان خوابیدن حدود 7 ساعت خواب شبانه است.

 

از عوارض دیگر عدم داشتن خواب کافی میتوان موارد زیر را نیز نام برد:

  1. ناتوانی در یادگیری: بی خوابی در میان نوجوانان بسیار رایج شده است،حافظه کوتاه مدت، یکی از اجزای مهم یادگیری است و محرومیت از خواب باعث اختلال در توانایی دانش آموزان در یادگیری و یادآوری مطالب میشود.
  2. افزایش وزن:افرادی که کم خواب هستند،به نظر می رسد عدم تعادل هورمون دارند،که با افزایش اشتها، گرایش بیشتر به غذاهای کالری بالا،خود ترکیب بسیار خطرناک مرتبط با اضافه وزن است. درست است که وقتی بیدار هستید،کالری بیشتری مصرف می کنید، اما تقریبا برای از بین بردن بسیاری از کالری های اضافی که در هنگام خستگی جذب می کنید، کافی نیست.
  3. دید ضعیف:کم خوابی با دو بینی و تاری دید همراه است. 
  4. کندی در واکنش ها:زمانی که شما به اندازه کافی نمی خوابید، زمان واکنش شما به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و نمیتوانید در مواقع حساس تصمیم درست را بگیرید.
  5. اختلال گفتاری:محرومیت شدید از خواب ممکن است افراد را به یک فرد عجیب و غریب تبدیل کند که تمایل دارند از کلمات و کلیشه تکراری استفاده کنند. اغلب یکنواخت و آرام و نامشخص صحبت میکنند و قادر نیستند افکار خود را درست بیان کنند.
  6. سرماخوردگی:اگر تعجب می کنید، که چرا شما در همه حال بیمار هستید و به نظر می رسد، که هر اشکالی را که در اطراف هست برایتان پیش می آید، احتمالا به این علت است که شما به اندازه کافی خواب ندارید. هنگامی که گروهی از 153 نفر در معرض سرماخوردگی قرار گرفتند، تعداد افرادی که کمتر از 7 ساعت خواب در دو هفته قبل دریافت کرده بودند، تقریبا 3 برابر بیشتر از کسانی بود که 8 ساعت یا بیشتر خواب داشتند اینکه شما چقدر خوب بخوابید، هم یک فاکتور است. 

 یکی از عوامل موثر در رشد و سلامت فرزندانمان داشتن خواب کافیست.پس بهتر است فرزندانمان را از کودکی طوری تربیت کنیم که الگوی خواب مناسبی داشته باشند تا علاوه بر حفظ سلامتی بتوانند در کارهای روزمره نهایت پتانسیل و بازدهی را داشته باشند.